Anna Koziara

Uczennica liceum, absolwentka STEAM Academy (Piastów, woj. mazowieckie)

Od najmłodszych lat fascynowały mnie matematyka i informatyka, więc aplikowałam do programu STEAM Academy. I to właśnie z Girls Code Fun odkryłam swoją największą pasję – programowanie. Biorę udział w konkursach i realizuję własne projekty, które pozwalają mi na praktyczne wykorzystanie wiedzy. Mój cel? Studia informatyczne i praca w IT, gdzie będę łączyć pasję do matematyki i technologii. Z niecierpliwością czekam na kolejne wyzwania.

Jesteś młodą i ambitną absolwentką STEAM Academy – uczennicą liceum. Co chcesz robić po szkole?

Aktualnie rozwijam pasję do matematyki i informatyki. Tworzę projekty oraz prace naukowe. A docelowo? Chcę zostać analityczką danych w światowej korporacji technologicznej. Taki cel mi towarzyszy.

Jakie umiejętności zdobyłaś dzięki projektowi?

Poznałam back-end oraz front-end. Stworzyłam moją pierwszą stronę internetową, co dało mi mnóstwo satysfakcji. Po zakończeniu projektu STEAM Academy pogłębiałam wiedzę, tworząc kolejne szablony w HTML oraz CSS, które miałam okazję wykorzystywać w realizowanych przeze mnie projektach. Złapałam bakcyla i po prostu ćwiczyłam to, czego się nauczyłam. Bez powtarzania i poświęcenia czasu nie osiągniemy efektów.

„Moje pierwsze projekty? Strona internetowa, prototyp aplikacji i startup. IT to nie tylko teoria, ale przede wszystkim działanie. Marzę o pracy w globalnej firmie i wiem, że dzięki determinacji tam właśnie dotrę.”

Co Cię motywowało do nauki w weekendy? Czy to było wyzwanie?

Motywował mnie cel i marzenia, jakie sobie wykreowałam. Na tygodniu szkoła i zajęcia pozalekcyjne. W weekendy nauka od samego rana. Tak, to było wyzwanie. Zadania projektowe i tempo pracy były zdecydowanie największymi wyzwaniami. Duże podziękowania dla mentorek, które wspierały i były mocno inspirujące.

Twój największy sukces w związku z udziałem w projekcie?

Wykorzystanie poznanych technik do realizacji własnych projektów. Łatwiej było mi zrozumieć pewne mechanizmy, ponieważ już wiedziałam, jak to jest tworzone „od środka”. Uświadomiłam też sobie, że programowanie jest zdecydowanie moją ogromną pasją, z którą wiążę przyszłość. Nowe technologie z obcego mi tematu zamieniły się w moje ogromne zainteresowanie i hobby.

Jak z perspektywy nastolatki oceniasz współpracę z mentorką – nieco starszą i znacznie bardziej doświadczoną osobą. Czy to była wartościowa relacja?

Miałam obawy na początku, ale szybko się rozwiały. Kobiety w świecie IT są nadal mniejszością, przez co u niektórych młodych dziewczyn pojawiają się myśli „czy na pewno jestem wystarczająco dobra?”, „czy ja się do tego nadaję?”. Ja również zadawałam sobie takie pytania. Moja mentorka uświadomiła mi, że jestem zdolna do ogromnych rzeczy i jeśli tylko chcę, to osiągnę wyznaczone cele. Mentoring sprawił, że uwierzyłam w swoje możliwości, a w chwilach zwątpienia wiem, jak „wrócić do brzegu” i zacząć myśleć racjonalnie.

Jakie masz plany na przyszłość? Edukacyjne, zawodowe…

Moim celem teraz są studia informatyczne. Tuż po projekcie STEAM Academy zaczęłam angażować się w liczne działania. Pracowałam nad prototypem aplikacji przeciwdziałającej marnotrawstwu jedzenia oraz startupem technologicznym. Dodatkowo ukończyłam kilka kursów z robotyki, co w ostatnim czasie okazało się moim nowym zainteresowaniem. W ten sposób kontynuuję pasję do IT. Obszarów digital skills jest całe mnóstwo – wiem to i jestem na nie otwarta. W ciągu najbliższego roku skupię się na rozwijaniu umiejętności programistycznych i napiszę własną aplikację.