Julia Czosnek

studentka, stażystka w zakresie rozwoju oprogramowania

Jestem studentką Informatyki na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuję się w sztucznej inteligencji. Wkrótce zaczynam pracę jako STEP Intern w Google – to dla mnie wielkie wyróżnienie i motywacja do dalszego rozwoju. Lubię uczyć się przez działanie, dlatego angażuję się w Koło Naukowe Sztucznej Inteligencji Golem, gdzie cenię pracę zespołową i praktyczne wyzwania. Od zawsze jestem ciekawa świata i nowych ludzi, a moja otwartość pozwala mi łatwo nawiązywać kontakty i uczyć się od innych. Staram się łączyć studia, pasje i różne aktywności, co uczy mnie dobrej organizacji i wytrwałości. W wolnym czasie sięgam po książki o neurobiologii i psychologii. Uczę się hiszpańskiego i francuskiego – wierzę, że ciągły rozwój to klucz do satysfakcji, zarówno zawodowej, jak i osobistej.

Julia jesteś absolwentką I edycji STEAM Academy. Czym obecnie się zajmujesz?

Obecnie studiuję Informatykę na Politechnice Warszawskiej. Od piątego semestru będę specjalizować się w sztucznej inteligencji, a na szóstym wyjadę na Erasmusa na Universidad Politécnica de Madrid. W tym miesiącu rozpoczynam również staż jako STEP Intern w Google – to spełnienie marzenia, które towarzyszy mi od początku mojej przygody z IT.

Co skłoniło Cię do wzięcia udziału w projekcie Fundacji Girls Code Fun?

Ogłoszenie o projekcie GCF trafiło do mnie dzięki mojej nauczycielce informatyki. Przesłała je klasie – postanowiłam spróbować. Choć w szkole realizowaliśmy solidny program z informatyki, brakowało w nim zagadnień takich jak frontend, design czy przygotowanie do wejścia na rynek pracy w IT. Potraktowałam to jako szansę na rozwój w kierunkach, których wcześniej nie miałam okazji zgłębiać.

Jakie umiejętności i wiedzę zdobyłaś w trakcie programu STEAM Academy? 

Naprawdę szerokie. Od frontendu po backend, przez bazy danych, soft skills czy grafikę. Na pewno stworzyłam swoją pierwszą stronę internetową i nauczyłam się obsługi Canvy. Choć obecnie nie zajmuję się frontendem zawodowo, zdobyte wtedy umiejętności okazały się przydatne przy realizacji projektów na studiach. Z kolei Canva stała się moim podstawowym narzędziem do wszystkich zadań związanych z designem – od tworzenia prezentacji po przygotowywanie CV.

Często to właśnie odwaga, by spróbować otwiera drzwi do niesamowitych doświadczeń i rozwoju.

Największe wyzwania w trakcie projektu?

Zacznę od tego, co mnie motywowało, aby skutecznie się z tymi wyzwaniami zmierzyć. To ogromna pasja do informatyki, którą poczułam po raz pierwszy od dłuższego czasu. Z przyjemnością poświęcałam weekendowe poranki i popołudnia na rozwój w tym obszarze, a czasem nawet wolny czas na dopracowywanie projektów. Największym wyzwaniem okazało się pogodzenie programu z nieprzespanymi nocami spowodowanymi… osiemnastkami znajomych.

Czy projekt zmienił Twoje podejście do technologii? Wpłynął na życiowe cele?

Udział w STEAM Academy utwierdził mnie w przekonaniu, że kariera w informatyce to droga, którą chcę podążać. To właśnie wtedy postanowiłam rozwijać się nie tylko poprzez zajęcia i koła zainteresowań w liceum, ale również brać udział w programach nastawionych na praktyczne umiejętności i przygotowanie do pracy w branży. W efekcie zaczęłam uczestniczyć w kolejnych inicjatywach skierowanych do kobiet planujących rozpocząć karierę w IT – co ostatecznie doprowadziło mnie do aplikacji na moją obecną uczelnię.

Brałaś udział w procesie mentoringowym? Jak na Ciebie wpłynęła praca z mentorką? Pamiętasz to po latach?

Praca z mentorką była dla mnie jednym z najcenniejszych elementów całego programu. Możliwość poznania kobiety odnoszącej sukcesy w branży była niesamowitym doświadczeniem, a uczenie się od niej – bezcenne. Moja mentorka imponowała nie tylko wiedzą techniczną, ale również doskonałymi umiejętnościami miękkimi. To jedno z najbardziej pozytywnych wspomnień z tego okresu, za które jestem ogromnie wdzięczna.

Czy jesteś teraz bardziej pewna swoich umiejętności w IT i technologii?

Definitywnie nabrałam pewności co do swoich umiejętności, a gdy uświadomiłam sobie braki, nauczyłam się, jak je skutecznie rozwijać. Zrozumiałam też, jak uczyć się efektywniej – i że jeśli naprawdę mi zależy, potrafię poświęcić kilkanaście godzin w weekend, dopracowując projekt, aż będę z niego w pełni zadowolona.

Co było dla Ciebie najcenniejszym doświadczeniem z tego projektu?

Mentoring, praca i nauka razem z innymi młodymi kobietami i dziewczynami zainteresowanymi IT. To, że mogłam rozwijać się w tak wspierającym i inspirującym środowisku, miało dla mnie ogromne znaczenie. Efekty są ze mną do dziś.

Czego uczyłaś się bezpośrednio po ukończeniu STEAM Academy?

Ukończyłam kurs wprowadzający do Javy, równocześnie rozwijałam umiejętności z algorytmiki, programowania w C++, baz danych (SQL) oraz Excela. Wszystko po to, by jak najlepiej przygotować się do matury z informatyki, którą zdałam na 96%, plasując się w 99. centylu w Polsce. Dzięki temu dostałam się na wymarzone studia, na których obecnie jestem po drugim roku. I zaczynam staż w Google. Wszystko zaczęło się od szansy, jaką dostałam z Girls Code Fun.

Jakie rady dasz dziewczynom, które rozważają wzięcie udziału w projektach Fundacji Girls Code Fun?

Warto aplikować nawet wtedy, gdy masz wątpliwości i boisz się, że się nie dostaniesz. Najważniejsze to nie odrzucać samej siebie już na początku – często to właśnie odwaga, by spróbować, otwiera drzwi do niesamowitych doświadczeń i rozwoju.

Chcesz napisać własną historię?

Poznaj nasze projekty i dołącz do wspólnej historii sukcesu!