Raport Google Breaking Barriers rzuca światło na bariery, które ograniczają dostęp dziewcząt i młodych kobiet do edukacji informatycznej w Europie. Analiza objęła Polskę oraz cztery inne kraje (Francję, Irlandię, Włochy i Rumunię), wskazując na głęboko zakorzenione stereotypy, niedostateczne wsparcie nauczycieli i ograniczone wzorce do naśladowania. Zrozumienie tych wyzwań jest kluczowe dla stworzenia bardziej inkluzyjnej przyszłości edukacji technologicznej.

Główne wyzwania w edukacji informatycznej zdefiniowanie przez Google

Błędne wyobrażenia o informatyce
Dla wielu uczennic informatyka wydaje się odizolowaną dziedziną, oderwaną od rzeczywistego świata. Jednak raport pokazuje, że 41% dziewcząt byłoby bardziej zainteresowanych nauką informatyki, gdyby była ona łączona z innymi przedmiotami, np. naukami przyrodniczymi czy sztuką.

Brak wzorców do naśladowania
Aż 91% dziewcząt w Polsce postrzega informatykę jako dziedzinę zdominowaną przez mężczyzn. To przekonanie, wzmocnione przez media i brak kobiet w roli ekspertów, skutecznie zniechęca uczennice do podejmowania nauki programowania.

Niedostateczne wsparcie nauczycieli
Zaledwie 34% nauczycieli w Polsce deklaruje, że czują się wystarczająco przygotowani do nauczania informatyki. Brak materiałów dydaktycznych, czasu na szkolenia i odpowiednich narzędzi sprawia, że zajęcia z informatyki często nie spełniają oczekiwań uczniów.

Brak wsparcia rówieśniczego
Raport ujawnia, że 18% dziewcząt czułoby się pewniej w nauce informatyki, gdyby więcej ich koleżanek również interesowało się tą dziedziną. Rówieśnicze wsparcie ma kluczowe znaczenie dla budowania pewności siebie wśród uczennic.

Rozbieżność między teorią a praktyką
Uczniowie często nie widzą, jak wiedza z informatyki może być użyteczna w ich codziennym życiu czy przyszłej karierze. Brak przykładów praktycznych zastosowań technologii prowadzi do utraty zainteresowania nauką.

Dane, które zmieniają perspektywę
Raport pokazuje, że przełamanie tych barier może mieć dalekosiężne skutki. Na przykład, łącząc informatykę z innymi przedmiotami, szkoły mogą nie tylko zwiększyć zaangażowanie dziewcząt, ale także pokazać im różnorodne możliwości kariery.

Ograniczone wsparcie rodziców
Rodzice, choć mają kluczowy wpływ na decyzje edukacyjne dzieci, często nie rozumieją, czym jest informatyka. Brakuje im wiedzy i narzędzi, by wspierać dzieci w rozwijaniu pasji technologicznych.

Jednocześnie, wspieranie nauczycieli w dostępie do zasobów edukacyjnych czy szkoleń może zrewolucjonizować sposób, w jaki informatyka jest nauczana, przyczyniając się do lepszego zrozumienia jej potencjału przez uczniów i rodziców.

Rola Fundacji Girls Code Fun
Na polskim gruncie ważną rolę w przełamywaniu tych barier odgrywa Fundacja Girls Code Fun, która poprzez swoje projekty wspiera nauczycieli, uczennice i kobiety zainteresowane branżą IT. Fundacja realizuje takie programy jak Dziewczyny rządzą w Pythonie czy #CoSmiczna lekcja, które inspirują i dostarczają praktycznych narzędzi edukacyjnych.

Więcej o działaniach Fundacji i efektach tych projektów przeczytasz tutaj.


Raport Breaking Barriers podkreśla, jak istotne jest wprowadzenie zmian w edukacji informatycznej. Kluczowe są działania, które łączą edukację z praktyką, przełamują stereotypy i wzmacniają kompetencje nauczycieli. Wprowadzenie takich zmian nie tylko zwiększy liczbę dziewcząt zainteresowanych informatyką, ale także pomoże budować bardziej różnorodną i innowacyjną przyszłość dla branży technologicznej.